26 de jul. 2010

Tractament digital d'imatges (i 3)


Aquests darrers dies he parlat amb alguns companys fotògrafs, alumnes de fotografia i seguidors del bloc que m'han fet diferents comentaris sobre el tema del tractament digital d'imatges. Tothom coincideix que resulta molt difiícil establir uns límits en el tractament digital de fotografies de natura però també coincideix  en afirmar que, en ocasions, manipula les seves fotografies per millorar-les d'una manera o d'una altra.

Pel que hem parlat sembla que ens costa contar com hem tractat les nostres imatges després de fer click i d'introduir-les al nostre ordinador per revelar-les amb el programa que més ens satisfà.



La fotografia que teniu a continuació s'ha fet recentment en un viatge a les Illes Lofoten. Mentre dinàvem d'un entrepà un grup de gavines ens teniu l'ull posat al damunt esperant que algun bocí de pa pogués caure a terra.
Vaig agafàr un objectiu gran angular amb la intenció de realitzar alguna imatge de les gavines baixant ràpidament sobre mi situant-se a poc més de mig metre. Disposava de poca llum i per això vaig ajustar la càmera a ISO 800, vaig posar l'enfocament en manual i el motor de la càmera a  màxima velocitat per tal d'obtenir el major nombre possible de fotografies bones.

GAVINES
Reflex digital a ISO 800. 17-35mm f/2,8.
© Miquel Àngel Dora

En aquests tipus de situacions cal disparar sense massa miraments per poder comprovar després si s'ha obtingut alguna imatge de qualitat o bé optar per combinar diverses imatges en una sola tenint present en el moment de la realització de les fotografies com es farà la manipulació posterior.

Ara només vos queda pensar  (i comentar) si es tracta d'una imatge original o d'una manipulació informàtica ;-)

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Hola Miquel Angel. Una nueva e interesante reflexión sobre el post-procesado digital. En cuanto a tu propuesta, me aventuro a pensar que la segunda fotografía se trata de un montaje. Tal vez una fusión de múltiples exposiciones con el fin de conseguir varias aves en vuelo en la misma imagen. Impecable realización, por otra parte. Un saludo. Marcos.

Biel Servera ha dit...

Miquel Angel, pens que hauries d'especificar que vols dir quan parles d'una imatge original o una manipulacio informatica. Parles d'afegir o llevar gavines, aferrar trossos de diferents fotografies o tambe entens manipulacio informatica com tocar colors, contrast, tractament per zones, etc etc etc? Al primer article que penjares sobre aquest tema, ja vares dir que no estaves d'acord amb els principis de la GDT,tot i que aquesta associacio es prou reconeguda. Aleshores quins? Ni amb aixo mos posam d'acord.
Jo me mantenc en que el que s'ha de fer es dir lo que s'ha fet i lo que no a l'ordinador, i llavors la gent que decideixi si ho troba licit o no.
Que endivinem lo que has fet o no a la foto nomes aportara informacio sobre la nostra capacitat d'analisi i/o el teu nivell de control del programa d'edicio.
La foto me sembla creible (es molt petita per poder afinar molt), d'entrada te diria que sobre la meva pantalla la veig massa saturada al cel, especialment a la part central.

Salut,
Biel

Anònim ha dit...

Hola Marcos, efectivament la imatge és un muntatge. En el moment de fer les fotos ja tenia present que triaria diferents gavines per fer el muntatge final. Vet aquí una manipulació informàtica malgrat la imatge pugui ser totalment possible a la natura.

Miquel Àngel

Anònim ha dit...

Hola Biel, per a mi imatge original vol dir aquella que ha sortit de la càmera sense cap típus de revelat o aquella que ha sofert un lleuger procés de revelat. Manipulació, al meu entendre, és mostrar allò que no hi ha a una imatge original.
Efectivament vaig dir que no estava d'acord amb TOT el que recomana la GDT, sí que hi ha qüestiones que compartesc al 100%. Me compromet en una propera entrada donar la meva visió d'allò que consider que és un revelat "adequat" de fotografies de natura.
Comentes que: "Jo me mantenc en que el que s'ha de fer es dir lo que s'ha fet i lo que no a l'ordinador, i llavors la gent que decideixi si ho troba licit o no" D'acord però saps que a cap mitjà de comunicació on vegis imatges de natura apareix aquesta informació.
Ja has vist que he comentat que la imatge és un muntatge que només pretenia ser un joc per estimular les vostres opinons.
Gràcies de nou per participar en aquest debat.

Miquel Àngel

biel servera ha dit...

Miquel Angel, estic totalment d'acord en que no es lo mateix manipular que revelar. Afegir o llevar coses, inventar-se composicions, es una altra cosa (entenc que licita si no s'engana a ningu). Al respecte es molt interesant el teu link a fotonatura de "sin procesado no hay imagen".
Pero pens que t'equivoques quan dius "sense cap tipus de revelat". Aixo no existeix. Tota imatge te un revelat, volguem o no, desde el moment en que la veim. El revelat el podem fer noltros amb un programa d'edicio i per tant controlar-lo mes, el pot fer la mateixa camera automaticament o una maquina d'un laboratori si es tracta d'un rodet quimic, pero revelat sempre n'hi ha. I amb el revelat sempre haura una alteracio, voluntaria o no, de la realitat que s'ha fotografiat. La fotografia te limits.