6 d’ag. 2010

Tractament digital d'imatges (i 4)

M'agradaria dedicar una darrera entrada al tema del tractament digital de fotografies de natura tenint ben clar que aquest és un tema força complicat i que només el pas del temps pens que clarificarà fins a quin punt una fotografia pot ser revelada pel seu autor sense entrar a considerar-se com a un revelat excessiu o inclús com a una manipulació de la realitat.

 ES CANONS
Reflex digital a ISO 100. 17-35mm f/2,8. Trípode. Disparador. Filtre gris neutre.
© Miquel Àngel Dora

L'objectiu inicial de les entrades dedicades en aquest tema no ha estat altrra que intentar definir o emmarcar què pot considerar-se revelat bàsic en fotografia de naturalesa i què ultrapassa un revelat  més o menys correcte i es converteix en manipulació o en una modificació substancial de la realitat que els nostres ulls han pogut captar en el moment de realitzar una determinada fotografia de natura. Clarificar aquests aspectes pot ser especialment important a l'hora de definir les bases d'un concurs de fotografia de natura, una exposició col·lectiva, una obra impresa de contingut naturalístic...

El revelat digital bàsic d'una fotografia de natura en color pens que s'ha de basar en  l'ajustament dels paràmetres següents:

  • Nivells (lluminositat) de tota la image: exposició, recuperació, negre.
  • La brillantor i el contrast de tota la imatge: curva de tons.
  • Saturació de color i intensitat de tota la imatge.
  • Balanç de blanc segons les condicions reals  de llum quan es va fer la fotografia.
  • Enfocament (nitidesa).
  • Reenquadrament que no impliqui eliminar més d'un x% de la fotografia original.
  • Redreçar un horitzó tort.
  • Eliminació de les taques de pols del sensor.
  • Les correccions de l'aberració cromàtica i del vinyeteig. 
  • L'ajustament del perfil de la càmera. 

Crec que superen el concepte de revelat digital bàsic totes les accions següents:

  • L'eliminació d'elements (p.ex. eliminar branques que distreuen, fils elèctrics, torres de telefonia, avions, vaixells, deixalles, senyals, edificacions...)
  • Afegir elements naturals o artificals.
  • L'aplicació de filtres digitals o plugins de qualsevol tipus.
  • La correcció de la distorió o de la perspectiva.
  • El desenfocament selectiu d'alguna part de la fotografia.
  • La combinació de diferents fotografies amb enfocaments diferents per obtenir una imatge amb major profunditat de camp.
  • El processat de vàries imatges -amb software específic- realitzades amb diferents valors d'exposició per tal d' obtenir una fotografia de millor rang dinàmic. (HDR)
  • Les exposicions múltiples efectuades amb la càmera que modifiquin la realitat (p.ex: situar una lluna allà on no és possible que hi sigui).

Tenc dubtes sobre si considerar revelat bàsic els ajustaments següents:

  • L'eliminació del renou mitjançant software específic o per superposició de vàries fotografies.
  • El revelat per zones només en fotografia de paisatge natural.
  • L'enfocament selectiu.
  • La combinació de dues o més imatges de paisatge sense fer servir programes específics (HDR) per tal d'obtenir una fotogafia amb millor rang dinàmic.
  • La realització de panoràmiques mitjançant software específic.
  • La saturació i canvis de color parcials de la fotografia: to, saturació i lluminància.
Una fotografia de natura revelada aplicant més paràmetres que els considerats "bàsics"  pot ser considerada una obra d'art des del punt de la fotografia no naturalística però  crec que no pot tenir la consideració de document naturalístic. Si la fotografia és de natura el revelat  pens que hauria de ser limitat. Si la fotografia no és de contingut naturalístic això ja és una altra història...
Ben segur els que heu arribat a llegir fins aquí us plantejareu molts dubtes, com jo mateix, vegem si entre tots i totes ens ajudam a clarificar-los.

1 comentari:

Luis Alberto Dominguez ha dit...

Buenas Miquel Angel, yo particularmente estoy bastante de acuerdo en lo que expones, haciendo incapié en que hay que empezar a dejar claro que es fotografía de naturaleza, para mi no puede valer todo, una fotografía de naturaleza tiene que estar hecha en la naturaleza, no por el mero hecho de tener "elementos naturales" en la misma se debe considerar "fotografía de naturaleza" cualquiera puede ir a un zoo y hacer montajes que haga parecer que ha estado en la selva. En lo del tratamiento creo que la base está en no ocultar los datos del proceso, no creo que ninguna revista seria publique fotos manipuladas, sus fotografos recorren medio mundo para ser "reales" y pagan buenos millones al año como para permitir que les vendan montajes, la manipulación exagerada y engañosa queda para los fotografos "mediocres", (dejo claro que considero así, a todos aquellos que manipulan las fotos y luego ocultan o mienten sobre el revelado) mi mejor ejemplo de revelado lo tengo en Marcos, él para mí hace un uso de los programas, al cual yo no quiero acceder, pero que jamás lo oculta y que además lo hace bién bajo mi punto de vista. Pero esa es mi opción y respeto la de los demás, siempre y cuando no se haga con la intención de engañar. La foto de las gavinas ya dejas claro que es un montaje, si no fuera así es cuestión de tiempo que alguien se diera cuenta, simplemente por carecer de datos ya debería inducir a sospecha.